16.7.10

tua tapi tak matang


hidup ni semakin hari semakin meningkat usia . semakin hari kita semakin hampir dengan kematian . kubur memanggil-manggil . malaikat menghitung hari dengan soalan-soalan yang perlu dijawab tanpa pilihan jawapan atau pun talian hayat . hanya satu yang membantu . cuma amalan didunia . umur bukan sekadar nombor tapi untuk kita fikir berapa dekatnya kita dengan hari perhitungan .


namun ada juga insan yang tidak boleh berfikir seiring dengan umur yang ditanggung . walaupun sudah cukup umur, perlu tahu mana yang baik dan yang buruk, namun masih lagi tidak matang . sikap kebudak-budakan ditunjukkan bukan sekadar kepada rakan dan keluarga namun kepada seluruh dunia . masih lagi berdendam, mengutuk rakan seperjuangan, menjadi bodoh sombong kepada masyarakat .


ntah dari mana wujud semua sikap ini sedangkan dari tadika lagi sudah diajar sifat-sifat mahmudah dan mazmumah . tapi tetap yang diamalkan ialah sifat-sifat mazmumah . hairan dan pelik bila ada yang tidak mengubah sikap mereka . pandai bermadah tapi tidak dilaksanakan . sepatutnya bila kita ditimpa musibah seharusnya sabar dengan segala dugaan .


sedih bila memikirkan dan melihat semua perbuatan mereka . marah dengan mereka yang tak pernah nak sedar kesilapan diri sendiri namun masih menuding kesilapan orang lain . marah sangat dengan tindakan yang dilakukan . walaupun diri ni dah sedar dan minta maaf namun dibalas dengan "taik" . bila orang buat baik patut dibalas baik . jangan terus berdendam .


bukan niat menghina sesiapa dengan penulisan ni tapi menasihati diri sendiri dan sesiapa yang membaca yang semakin lama semakin hampir dengan perhitungan amalan dan ibadah . hanya mampu berserah kepada Allah untuk beri peluang mengubah diri menjadi baik . peace yaww !



No comments: