8.5.11

kegagalan disebalik kegembiraan


manusia takkan pernah bersyukur dengan apa yang dia ada . bila diri dikritik hebat seboleh-bolehnya dia cuba menafikan kesalahannya . dan orang lain diletakkan beban menanggung kesalahan dirinya . tiada manusia yang mampu dan sanggup menerima kritikan atas usaha yang dilakukan .

gagal . satu perkataan yang mampu menjatuhkan semangat untuk teruskan usaha .

namun aku bersyukur segalanya sudah berakhir . walau terasa sedikit terkilan dalam diri . dan kegagalan yang menimpa membuat diri menjadi lebih tertekan .

siapa yang nak disalahkan ? hati kuat mengatakan bukan aku yang salah . namun pada hakikatnya kegagalan itu milik aku sebagai pemimpin . tiada yang boleh aku nafikan atas kesalahan memimpin kelasi di atas kapal .

sedikit terkilan kerana apa yang diinginkan tidak mendapat sokongan . malah dibentak dan dianggap perampas impian . bila usaha yang ditunjukkan dan pikiran yang dibentangkan tidak diterima oleh pendapat yang lain timbul satu perasaan sentap dalam diri . hanya mampu bersabar . kegagalan sebagai pemimpin terlihat jelas di situ . mungkin pengunduranku lebih dihargai oleh semua dan mungkin akan menjadi satu kegembiraan buat mereka . bahkan ada yang akan menarik nafas lega yang paling panjang dalam hayatnya .

ketegasan yang pernah aku miliki hilang atas dasar keperimanusiaan . ketegasan yang pernah aku miliki dulu lenyap atas dasar menjaga institusi persahabatan . ketegasan yang pernah aku miliki dulu jauh meninggalkan aku kerana tiada satu pun yang faham .

aku bentangkan "kegagalan pemimpin" buat tontonan kamu semua . percayalah buah pikiran aku lebih luas dari apa yang diberikan . tapi jangan dicemuh atau dikritik usaha mereka yang membantuku menyempurnakan "pembentangan" ini . percayalah mereka telah berusaha sehabis boleh . dan jika apa yang ingin disampaikan tidak singgah di benak pikiran kalian itu lah "kegagalan pemimpin" yang sebenar .


click to enlarge

nantikan sebuah "kegagalan pemimpin" di dalam "kejayaan mereka".............. sekian







Photobucket

No comments: